Satsa på de yngre barnen!

Det görs mycket som är bra i Kalmar. Nu senast fick jag en dragning på Destination Kalmar över hur Kalmarsund kan bli mer tillgängligt för kalmarbor och besökare. Många spännande förlag presenterades och jag tror att det kommer att uppskattas av kalmarborna. Det är satsningar som man räknar på långsiktligt ska ge ett ökat värde för staden. Förhoppningsvis så kommer vi som redan bor här att trivas bättre och att besökare ska trivas så pass så att de kan tänka sig att flytta hit.

Fast det är klart, hela livet består ju inte av möjligheter att få bada mitt i stan. Det kan ju vara så att det är barnfamiljer som flyttar hit och då tror jag att de även tittar på andra viktiga faktorer. Förskolan till exempel. Samma dag som jag fick dragningen om mer Kalmarsund så sprang jag på en förtvivlad förälder. Nu skulle det placeras fler barn i barngrupperna, dessutom i relativt små lokaler. Det är inte ok. Småbarnsgruppen med 20 barn och 3,75 pedagoger är en alldeles för stor grupp, enligt forskningen i alla fall. Forskningsreslutat visar att små barn inte ska vara i så stora grupper. Barnen klarar inte att ha relationer med så många olika männiksor. Det är bättre med en grupp på 15 barn och 3 pedagoger än 20 barn och 4 pedagoger.

Detta har vi moderater lyft allt sedan valet 2010. Vi vet att det kostar pengar, men det är en väl värd investering som lönar sig både nu och i framtiden!

Malin

Kommentera

