Moderater muckar minst – det är bra!

Ännu en gång får vi läsa på ledarsidan i den moderata tidningen Barometern att vi Moderater i Kalmar kommun gör ett uselt intryck. Kritiken som aldrig verkar upphöra handlar om att jag som oppositionsråd inte syns och hörs. Nu senast skriver Barometern att ingen fick veta vad jag tyckte när det gäller p-platserna vid Arenan. Antingen lider delar av ledarredaktionen av nedsatt hörsel eller har densamme uppmärksamheten riktad åt annat håll när jag pratar i talarstolen i fullmäktige. För där uttrycker jag mina åsikter. Vad annat kan jag göra?
 
Ledarsidan i Barometern skriver att ”Moderater muckar minst”. Det tycker jag är bra. Att mucka är något negativt. Man söker strid när man muckar. Moderaterna i Kalmar jobbar inte genom att mucka. Vi är med i styrelserum och i olika sammanhang. Vi är delaktiga i diskussioner och vi får en mängd olika information. Vi lyssnar och pratar med medborgarna. Utifrån det tar vi ställning i olika frågor. När vi tycker att något är bra säger vi det och när något är tokigt så säger vi det.

Vi har precis börjat en ny mandatperiod. Vi håller nu på att lägga upp olika strategier och arbetssätt för att bedriva en bra oppositionspolitik i kommunen. Vi kommer ägna en hel del tid åt olika möten för att lyssna in vad medborgarna i Kalmar vill. Efter det så kommer vi att agera.

Muckar bäst som muckar sist. Vi väljer en annan väg. En kreativ väg utan strid för stridens skull.

Malin

Ett svar to “Moderater muckar minst – det är bra!”

  1. Roger S Says:

    Helt rätt. För att en politisk linje skall vinna förtroende måste man först ta in verkligheten. Där har vi kanske socialdemokratins största fiende nunner ett i ett nötskal, nämligen verkligheten.

    För att ta ett aktuellt exempel; Fördyringarna med 120 000 000 kr innan arena bygget står färdigt. För mig är detta en skandal av stora mått. Personligen är jag en stor anhängare av arenan, men inte till vilket pris som helst.
    Var skall nu dessa miljoner inhämtas. Jo, genom besparingar på andra aktiviteter. Jag vet redan var besparingarna kommer att ske. Det blir via indragna satsningar på föreningslivet, förskolor som skulle byggas, skolbyggen, indragna satsningar på idrottshallar och konstgräsplaner runt om i kommunen etc etc.

    Detta hade kanske inte för mig varit ett problem om man kört med öppna kort. Låtit den demokratiska processen haft sin gång.

    Hälsningar
    Roger S

Kommentera

