Glad Midsommar!

I dag fick vi en Midsommarhälsning till frukost – den kom från Johan Persson och socialdemokraterna. De hade med ett utskick via tidningen. En snygg broschyr som säkert kostat en del pengar. Moderaterna har inte alla dessa pengar så att vi kan göra flera utskick eller ha affischer uppe i flera månader. Vi kommer naturligtvis också ha utskick när det närmar sig valet, men vi kommer framför allt ägna oss åt att lyssna till alla som bor i Kalmar kommun. Vi vill höra hur Kalmar kan bli ännu bättre. Det kommer vi att göra genom att finnas på olika platser i kommunen. Allt i från klassiska bokbord till att knacka dörr.

Vi vet att mycket är bra i kommunen idag, men mycket kan också bli bättre. Ett är valfriheten. Det heter att alla kan välja skola idag. Det är sant, men socialdemokraterna vägrar att informera familjer med 7-åringar vilka skolor som finns att välja mellan. Det kallar inte jag valfrihet.

Inom omsorgen ska alla över 75 år ha rätt till en viss del hemtjänst. Det är bra, men man får inte bestämma själv vem som kommer hem till en. Det kallar inte jag valfrihet.

Detta är brar två exempel på sådant som vi moderater vill ändra på om vi får förtroende att vara med i en majoritet efter valet,

Tillbaka till Midsommarhälsningen från socialdemokraterna. Det verkar vara poppis att dela med sig av recept. Här är min favoritströmming till midsommarbordet. Tyvärr kan jag inte äta den själv i år. Den innehåller vitlök och det gillar inte dottern som jag ammar. Men jag gör den gärna till alla vänner som jag ska fira Midsommar med.

Som sagt vi har inte pengar att skicka Midsommarhälsning till alla medborgare i Kalmar kommun, jag får nöja mig med att önska mina bloggläsare en Glad Midsommar och en skön sommar!

Malin

Mammas bästa Vitlöksgravade Strömming

Till detta recept går det åt 1 kg strömming

Blanda

5 dl vatten, 1 1/2 dl ättiksprit, 2 tsk socker och 2 tsk salt. Detta gör du kallt, ska inte kokas.

Ta bort skinnet på strömmingsfiléerna och lägg det i röran. Låt det stå minst 6 timmar, gärna över natten.

Sås

Blanda 1 dl majonäs, 2 dl crème fraish (ej lätt) 1 msk fransk senap, 1 msk dragon (kan var ngt mindre) 2 – 3 vitlöksklyftor, 1 1/2 dl finhackad kryddgrönt = dill, persilja, gräslök, 2 krm salt, 1 krm svartpeppar, 2 msk finstrimlad purjo.

Lägg i strömmingen i såsen, låt stå ett dygn. Sen är det bara att njuta!

Kommentera

