Ökad satsning på kommuner!

Alliansregeringen har under denna mandatperiod ökat de statliga medlen till kommuner och landsting. Det handlar både om ökade statsbidrag rent generellt och om riktade pengar exempelvis inom äldreomsorg och skola. När krisen var ett faktum under de två senaste åren så höjde regeringen statbidragen ytterligare för att hindra en massuppsägning inom kommun och landsting. Detta var en tillfällig höjning vilket var tydligt från regeringen. Nu ser konjunkturen bättre ut och därför aviserar nu finansministern att den tillfälliga höjningen tas bort, men att man höjer med 5 miljarder kronor för 2011. Trots detta är socialdemokraterna inte nöjda. Men det är klart – är man för bidragslinjen så är man. Vart tog det kommunala ansvaret vägen?

 Malin

 

2 svar to “Ökad satsning på kommuner!”

  1. Tobias Delin Says:

    Hej Malin

    Skulle just påpeka att jag ville att du skulle besvara Johans blogginlägg då jag upptäckte att du redan gjort det. Jag med många skulle uppskatta ännu mera debatt i dessa/denna fråga. För mig spelar det faktiskt inte så stor roll om det kommer via kommunalamedel eller via statsbidrag en krona är en krona i dessa sammanhang. Vem av er beredd att sätta barnen först och verkligen satsa på framtiden. En avgörade valfråga för mig!

    Tacksam för vidare debatt. Kanske en duel i något medie? //Tobbe

    • malinpetersson Says:

      Hej Tobias!
      Du sätter fingret på en grundläggande fråga för en kommuns framtid – vad ska kommunen göra?

      Jag har varit runt på en del förskolor och skolor och jag får till mig en del skrämmande upplevelser från pedagogerna. Mycket är bra – men allt är inte bra.
      När det gäller de små barnen så måste vi jobba för att barngrupperna ska bli mindre. Många pedagoger känner idag att de inte hinner med samtidigt som vi vet att de första åren är så viktiga för barnen. Det som har slagit mig under en tid är att när vi pratar om investeringar på vägar och järnvägar så räknas det med långa tidsperspektiv – när vi pratar om investeringar i våra barn så saknas det perspektivet helt. Vi vet att det som görs för ett litet barn kan innebära besparingar i framtiden. I skolan möter jag en del lärare som är mer stressade nu än vad de varit innan. Här finns att göra.

      För oss moderater är svaret enkelt – vi ska se till att vi har en hög kvalitet i välfärdens kärna dvs barnomsorg, skola och äldreomsorg. Kalmar kommun ska vara bäst på att vara kommun. Det innebär att det som andra kan sköta ska kommunen låta andra ta hand om.

      Malin

Kommentera

