Stora klasser – bra för eleverna??

I veckan som gått har jag besökt skolor. Det är viktiga stunder för mig, att komma ut till verksamheten för att förstå hur det egentligen är. Vi vet att kommunen går ihop ekonomiskt, men vad döljer sig bakom siffrorna?

Jag har fått en splittrad bild av de skolor jag besökt. I en skola var man glad föratt man kunnat behålla relativt små klasser i de tidiga åren, på andra skolor ser man med oro på ut vecklingen som sker just nu. Antalet elever ökar i flera klasser – 32 elever är inte ovanligt. En lärare berättade att när skolan började i höstas hade han inte ens plats med bänkar till alla eleverna. Hur välkommen känner man sig då som elev?

Under hela 2009 har Barn- och Ungdomsförvaltningen varnat oss politiker för denna utveckling. Oron och stressen ökar i skolan. Lärare är oroliga för att inte hinna med alla elever. Jag har på ett antal fullmäktigemöten frågat majoriteten hur de svarar på alla frågor som ställs – men jag har inte fått svar.

Det jag är orolig för är att majoriteten bara tittar på den ekonomiska redovisningen och missar vad som döljer sig bakom siffrorna. Vi måste naturligtvis se hur elever och lärare har det i sin vardag för att kunna få en skola där alla elever blir sedda, där elever är trygga och där lärare känner att de kan ge eleverna den kunskap som de behöver. Ett sätt är att ge skolorna mer att bestämma över själva – att vi politiker bestämmer mindre.

Malin

Annonser

2 svar to “Stora klasser – bra för eleverna??”

  1. Ingegerd Petersson Says:

    Ligger mycket i det du skriver. Jag är övertygad om att samma synsätt även gäller övriga nämnder i Kalmar. Nu klappar majoriten sig på bröstet över bokslutet. Inom omsorgen är det tuffa tider. Har fått flera samtal under vintern.

  2. Bjarne Ritzén Says:

    Olika undersökningar och rapporter visar på ökad ohälsa hos dagens ungdom. En stor del av skulden faller på den fysiska och därmed psykiska miljön som den ”moderna” människan har skapat genom att tvångsförvara barn och ungdom i ett system som är som skapat för att framkalla neuroser.

    Från babystadiets barndaghem över dagis och fram till dagens skola behandlas små barn och skolungdom som någon slags stapelvara som kan behandlas hur som helst och som inte tycks ha något ”bästföredatum”. När skolan skall spara pengar ökar politikerna raskt elevantalet från tjugo till trettio per klass. Samma principer gäller barndaghem och dagis. Människobarn är inte den typ av flockvarelse som utvecklas sunt i stora grupper utan tillräcklig vuxennärvaro. Den vuxennärvaron som i dag finns och som vi tydligen inte heller har råd med längre är långt ifrån tillräcklig. Sådan misshandel sätter sina spår, hos människor och samhälle.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: