Krönika

Här är dagens krönika som är publicerad i Ölandsbladet.

I skrivande stund sitter jag på Öland i mitt gamla flickrum, som nu visserligen är mera kontor och gästrum. Efter en höstpromenad i Skogsby så är det riktigt skönt att sätta sig inomhus med brasans knaster i bakgrunden och tangentbordet framför sig. Visst är hösten härlig!

 I veckan som gått har en stor del av media fokuserat kring vår Landshövding, Sven Lindgren, och hans artikel i Dagens Nyheter. Där beskrev han sin bild av Kalmar län, ett län som under flera år blivit missgynnat av olika regeringar när det bl a gäller infrastruktur och statliga arbetstillfällen. Han visste säkert  vad han gjorde när han skrev artikeln, debatten i länet lät inte vänta på sig. Några har varit kritiska mot Lindgren – han ska väl inte kritisera sin arbetsgivare och han svartmålar länet menade de. Länets socialdemokrater tog tillfället i akt och kritiserade den sittande Alliansregeringen som om det vore de som missgynnat Kalmar län under de senaste decenniet. Ja, ja det är bara politisk retorik, inget annat. Själv så tycker jag att vi måste beskriva brister vi har i vårt län, men vi måste också berätta om allt bra som finns här. I lördagens Ölandsbladet kunde vi läsa om rekordsommaren för turismen i länet. Kalmar län är det län som ökar mest i Sverige när det gäller gästnätter på hotell, vandrarhem och stugbyar. Det beror säkert på våra attraktioner som Västerviks skärgård, Astrid Lindgrens Värld, Glasriket, Kalmar Slott och Öland men det beror säkert också på att många svenska stannade hemma denna sommar och att många från andra länder kom till oss. Om detta må vi också berätta!

 I dagens krönika vill jag dela ut ett flertal guldmedaljer – de går till alla som jobbar ideellt för att hjälpa andra människor. En av dessa organisationer är Röda Korset. I Borgholm har de besöksgrupper där de går hem till ensamma personer, samtalar eller tar ut dem på promenad. Inne på sjukhuset finns det alltid några (oftast) kvinnor som hjälper besökande till sjukhuset att hitta rätt. Deras arbete är ett ovärderligt komplement till det som kommunen och landstinget erbjuder. Ni är alla guld värda – oavsett vilken organisation ni jobbar i!

 Jag gillar att titta på olika sporter, hockey och handboll är mina favoriter, men det är klart att jag gärna går på Kalmar FF:s hemmamatcher när tid ges till det. Däremot är jag sämre på att läsa sportdelen i tidningarna, det brukar gå snabbt att bläddra förbi dem. Därför kan jag ha missat en viss tabell i Kalmars tidningar som jag däremot såg i Ölandsbladet – Tabell för tisdagsserien och torsdagsserien i Boule. Jag fastnade till och med i den beskrivande texten kring detta seriespel. Där beskrevs det att två bröder tog två tunga poäng från lag ICA Klinta som besitter mycket rutin och kunnande. Texten var så målande och beskrivande så det kändes som om jag varit med på de olika matcherna. Nu har jag fått en till favoritsport.

 Malin Petersson

Kommentera

