Spännande (V)!

Vänsterpartiet i Oskarshamn har fört fram ett spännande förslag. Själva förslaget är inte något nytt för mig, men att det kommer från vänsterpartiet känns spännande. (V) i Oskarshamn vill konkurrensutsätta skolmaten. Kreativt tänkt, tycker jag. Nu hoppas jag att Björn Remning (V) kan påverka sina kompisar i Kalmar.

Malin

2 svar to “Spännande (V)!”

  1. Björn Remning Says:

    Kreativt, jo visst, speciellt när man sitter och sparar ner på verksamheter som direkt berör våra barn och unga. Då är det ju självklart att man vill hitta andra lösningar för att slippa fortsatta obehagliga besparingar som vid nästa tillfälle kommer att drabba de som är i störst behov av stöd. Att lägga ut skolmaten (och annan matlagning i vår förvaltning) är inte för att gynna det privata, man skall inte tro att jag helt sväljer den de Borgerligas retorik om att privat alltid är bättre. Men finns det pengar att spara så visst, det är ju aldrig fel. Men det finns krav från våran sida som måste uppfyllas: 1) personalen skall tas över av entreprenören, 2) samma lokaler skall användas – annars ställs vi med tomma kök och matsalar som bara kommer att kosta pengar, 3) kvalitén får inte försämras (ranka dem som du som läsare vill – alla kraven är lika viktiga för mig). Kan en entreprenör uppfylla dessa krav och göra det billigare för oss så finns det inga problem.
    Detta är ett konkret förslag – grundat i vår praktiska vardag – Till skillnad från Borgerlighetens starke man som svänger sig med luddiga tal om att lägga ut 50% rakt av när det gäller de verksamheter som kommunen idag bedriver internt.
    Avslutningsvis har jag inte för avsikt att påverka någon annan av mina partikamrater, kompisarna i Kalmar får själva rå över sina verksamheter på det sätt de finner bäst.
    När det gäller den här frågan så får vi vänta till november för att se hur det går och kanske är det så att för vissa verksamheter gäller ”det spelar ingen roll om katten är vit eller svart, så länge den fångar råttor”.

    • malinpetersson Says:

      Hej!
      Jag hoppas att du får igenom ditt förslag. Jag håller helt med dig, kan någon annan leverera mat till eleverna till samma kvalitet men billigare så ska någon annan göra det.

      Malin

Kommentera

