Lyssna på barnen!

I dagens Barometern protesterar några barn mot kommunens planer att lägga ner deras lekplats. Kommentarerna från vuxenvärlden förvånar mig något. I artikeln står det att lekplatsen är omoderna och tråkig. Frågan är bara – har man frågat barnen som använder lekplatsen? Eller är det med vuxna ögon som lekplatsen är tråkig. Hade svaret varit att vi ser över våra kostnader och måste därför ta bort en del lekplatser, då hade jag förstått argumenten bättre. Nä, vi i vuxenvärlden måste bli bättre på att lyssna på barnen – jag tror att de vet bäst om en lekplats är tråkig eller inte.

Malin

4 svar to “Lyssna på barnen!”

  1. Tobias Says:

    …Appropå, ”att lyssna på barnen”. vad anser du om att införa religös omskärelse av barn i Kalmar läns landstings regi? Är det något ni har eller kommer att rösta om i kalmar landsting? Och i så fall hur kommer moderaterna att rösta?

    • malinpetersson Says:

      Hej!
      Eftersom jag inte är kvar i landstinget så vet jag inte hur moderaterna har resonerat i den frågan. Jag få be dig att du ställer frågan till Henrik Yngvesson som är moderternas landstingsråd. Han har blogg och han har mail henrik.yngvesson@ltkalmar.se
      Malin

  2. Tobias Says:

    Tack för ditt svar Malin.

    första frågan är dock obesvarad, så här kommer den igen:

    …Appropå, ”att lyssna på barnen”. vad anser du om att införa religös omskärelse av barn i Kalmar läns landstings regi?

    MVH / Tobias

    • malinpetersson Says:

      Hej!
      Ursäkta att jag tolkade dig fel, jag trodde att du undrade hur moderaterna i landstinget ställt sig till detta.
      Jag tycker att detta är en svår fråga. Personligen har jag svårt för omskärelse, men så lever inte jag med vaken tro eller kultur där omskärelse är en del av livet.
      Tyvärr finns det många pojkar som omskärs hemma eller under andra omständigheter som gör att de får problem resten av livet, eller till och med dör. Jag tycker därför att vården ska erbjuda omskärelse av pojkar, men att föräldrarna får stå för kostnaden själva. Men som jag skrev inledningsvis – det är en svår fråga.

      Malin

Kommentera

