Mångkampare och samverkan

Här är min krönika som publicerades i Ölandsbladet denna vecka.

Det finns många människor som jag imponeras av. Allt från mina föräldrar till alla fantastiska människor som jobbar för att andra ska få det bättre. Det kan vara pedagoger, vårdpersonal, socialarbetare eller alla frivilligarbetare som finns. Under den senaste veckan som gått har jag fått en ny idol. Jag har sett en hel del på friidrotten från Berlin och visst blir jag imponerad av alla idrottskvinnor och män som kämpar och slår det ena rekordet efter det andra, men en viss gren imponerar mer på mig än andra. Det är mångkampen. Att bli så pass duktig i så olika grenar måste kräva mycket utöver det vanliga. Alla förstår nog att det är Nicklas Wiberg jag tänker på. Ett jättegrattis Nicklas till Sverigerekordet och till sjundeplatsen i världen! Det är stort och som ölänning blir jag extra stolt. Jag har ett par goda vänner som var i Berlin och såg Nicklas. Deras kommentar när de kom hem var: man kan bara imponeras. När Nicklas sprang ifrån alla på 1.500 meter, när hela stadion med över 60.000 åskådare står upp och applåderar och jublar – då får man gåshud. Än en gång grattis Nicklas – du är guld värd!

 Finanskrisen ger inte längre några krigsrubriker i tidningar, det verkar som om det kan ha landat och vänder nu. Det är bra. Regeringen ser ljusare på de statliga finanserna och har därför lovat mer pengar till kommuner och landsting och det är välkommet. Trots det så måste flera kommuner och landsting se över sin ekonomi och verksamhet för att få intäkter och utgifter att gå ihop. Det är så som vi alla har det hemma. För Kalmars del så är det stora och tuffa spar i hela organisationen. Vi är naturligtvis drabbade av finanskrisen, men vi har tyvärr ett flertal år bakom oss när ekonomin inte varit så stark som den borde. Det drabbar kommunen nu. Förutom stora spar så ser vi över hela organisationen. Inför varje ny mandatperiod så brukar man göra det, allt för att få en så effektiv organisation som möjligt. Det gäller att tänka nytt och utanför de gamla ramarna. Jag ser flera olika områden där Kalmar och kommunerna på Öland kan samarbeta och där vi alla blir vinnare.  Framför allt så är medborgarna de stora vinnarna om vi kan samarbeta över kommungränserna. Vi politiker ska använda skattepengarna på det mest effektiva sättet, är det att samarbeta så är det så vi ska jobba.

Jag blir ledsen och väldigt bekymrad när jag läser i tidningen om att ungdomar i Färjestaden har börjat sniffa. Sniffning kan ge kraftiga skador och det kan gå riktigt illa. För att ”mota Olle i grind” har polisen varit på Skansenskolan för att prata med lärarna och få deras hjälp. Jag är övertygad om att lärarna kommer att ställa upp med allt de kan. Lärare har den fördelen att de möter alla ungdomar på ”bästa sändningstid”, men vi får inte glömma att föräldrarna alltid har det yttersta ansvaret. Om föräldrarna och lärarna jobbar tillsammans – om vuxenvärlden ställer upp tillsammans för ungdomarna – då tror jag att man når bästa resultat.

 Malin Petersson

Kommentera

