Ska man vara snäll eller ???

Här är min senaste krönika i Ölandsbladet.

Ska man vara snäll eller inte? Ja, den frågan ställde jag mig här om dagen.

Under min semester har jag försökt att röra lite på mig, lite lagom i alla fall. Jag har gått på Friskis och Svettis utejympa och familjen har försökt att cykla så mycket det har gått. Så när jag skulle handla här om dagen så bestämde jag mig för att ta cykeln istället för att köra bil. Det är ju både bra för mig och miljön. Det var bra väder och det finns en härlig cykelväg till affären som ligger ca 1 mil bort. Jag kände mig nöjd under hela cykelturen. När jag kom fram till affären så strular mitt cykellås, men när jag kollade de andra cyklarna så var inga låsta. Jag skulle bara göra en snabb handling – vad kunde hända? In i affären, jag handlade det jag skulle och fram till kassan. När jag närmade mig kassan så kommer jag och en till person samtidigt. Eftersom den andre personen bara hade två matvaror så släppte jag fram honom. Jag betalade, packade ihop mina grejer och gick ut för att cykla hem – trodde jag. Först trodde jag att någon skojade med mig, men cykeln var borta. Vad skulle jag göra nu? Jag hade mobiltelefonen med så jag kunde ju alltid ringa till min man och be honom komma och hämta mig.  Medan jag funderade så gick jag ett varv runt affären – där stod min cykel med två matvaror i cykelkorgen – just de matvaror som mannen köpte som jag släppte fram i kön. Han var inte där. Jag lyfte ur hans mat och tog min kasse och cyklade hem. Jag funderade en hel del på färden hem. Om jag inte hade släppt fram mannen så hade detta inte hänt. Ska man inte vara snäll, eller? Fast, om inte låset hade krånglat så hade det inte heller hänt. Jag bestämde mig för att det är nog bättre att se till att cykellås fungerar och att man är snäll mot människor man möter. För hur skulle världen annars se ut?

 Sedan jag skrev min förra krönika som bl a handlade om influensavaccin och handsprit så har Socialstyrelsen kommit ut med rekommendationer till skolor och förskolor. Deras budskap är tydligt. När influensan kommer så är det ännu viktigare än vanligt att man tänker på handhygienen. Grundläggande är att man alltid tvättar sig med tvål och vatten. Men för att minska riskerna till smittspridning ytterligare så är användning av handsprit effektivt. Nu när det politiska livet drar igång igen så är detta den första frågan som jag lyfter och jag hoppas att jag får med mig Johan Persson o CO. För mig är det självklart att jobba förebyggande, kan vi minimera influensaspridning så ska vi göra det! För att det ska bli ännu mer effektivt så hoppas, och tror, jag att flera kommuner kommer att agera likadant.

 Min ledighet är nu över och de dagliga rutinerna går nu igång igen. Efter en kanonsommar så är jag riktigt sugen på att börja jobba. Jag ser fram emot samtal med medborgare, företagsträffar, besök inom olika verksamheter och flera olika kampanjer. Det kommer att bli många möten och livliga debatter. Det är det som gör det politiska livet så spännande.

Malin

Kommentera

