Så var budgetdebatten över. . . . .

. . . . och man kan konstatera att majoriteten inte var beredd att lyssna på oss i Alliansen speciellt mycket.

Vi är glada för att de biföll arbetet med Barnahus – en metod att möta barn som blivit utsatta på olika sätt. De biföll också att vi ska utveckla ett belöningssystem för personal som har olika förbättringsförslag, men se var det stopp.

Majoriteten röstade emot att vi ska arbeta för att sänka kostnaderna och skatten i kommunen, att vi ska förbättra elevhälsateamen, att vi ska ha nolltolerans mot mobbing i skolan, att vi ska införa hemrehabilitering i hela kommunen, att vi ska vidareutvecka e-förvaltning, att vi ska satsa på ungdomsmottagningen, att vi ska införa vårdnadsbidrag, att vi ska publicera alla resultat från Öppna Jämförelser på hemsidan m.m m.m m.m m.m

Att majoriteten säger nej till våra satsningar som kostar pengar det kan jag förstå, de prioriterar 20 detaljplaner före våra prioriteringar på människorna, men att de säger nej till nolltolerans mot mobbing, att vi ska vara öppna med kommunens resultat och att vi ska jobba med att sänka kostnaderna och skatten i kommuen, det kan jag inte förstå.

Jag ställde flera raka frågor till majoriteten om deras budget – men fick inget svar. Det gällde bl a deras mål om medborgarnas inflytande. Vi ligger lågt i olika mätningar och majoriteten kunde inte svara på hur vi ska jobba med detta. Svagt!

Malin

7 svar to “Så var budgetdebatten över. . . . .”

  1. Jonas Löhnn Says:

    Hej Malin!
    Det är väl inte helt oväntat att din beskrivning av vad majoriteten röstade på ser ut som ovan, men det ger inte en helt rättvisande bild.
    Jag röstade FÖR det förslag som antagits av Kommunstyrelsen, och i många stycken innebär det inte alls att man röstat EMOT de borgerliga yrkandena. När oppositionens budget vill åstadkomma något som även majoriteten vill så är det faktiskt fel att påstå att någon sagt nej.
    Ett talande exempel är att vara öppna med kommunens resultat – det är väl en självklarhet?

    God sommar!

    • malinpetersson Says:

      Hej Jonas!
      Visst är det en självklarhet att vi ska vara öppna med kommunens resultat – men varför är vi inte det då?
      Vi måste visa resultgaten öppna, bra som mindre bra. Samma dag som SKL släper sina Öppna Jämförelser, jämförelser mellan alla Sveriges kommuner, så ska vi ha kommentarer på alla indikatorer på kommunens hemsida. De facto röstgade majoriteten emot det.

      Glad sommar!
      Malin

  2. Jonas Löhnn Says:

    Kanske borde jag efter ganska många år i den politiska hetluften vant mig vid trivialiteter som olika beskrivningar av samma verklighet.
    Men jag uppskattar ett sakligt samtal och uppfattar dig som en person som är kapabel att hålla sådan distans till det du brinner för att du inte borde behöva förvränga eller spela ett spel för att ställa det du företräder i bättre dager.

    Låt oss konstatera först att Kalmar kommun inte på något sätt hemlighåller eller döljer resultaten i några som helst jämförelser som vi finns med i. När du skriver att vi inte är öppna så kan man lätt få intrycket att så är fallet, men jag har i alla fall aldrig varit med om det.

    Det vi sedan kan slå fast är väl att det inte råder någon som helst skillnad i synsätt mellan majoritet och opposition i fråga om att resultat ska redovisas. Jag ser gärna att det görs än mer aktivt, t ex lätt tillgängligt på vår kommunala hemsida, eller riktad genom pressinformation.
    Helt OK för mig, och inget som jag ens skulle få för mig att vara emot.

    Sist ett ord om vad som verkligen röstades om:
    Låt mig illustrera med två exempel. Om jag på nästa fullmäktige har motionerat om något så orealistiskt och icke-kommunalt som att samtliga ledamöter ska upphöra med att slå sina partners – en variant på ett lite klassiskt exempel – skulle jag då dra rätt slutsats om jag röstas ned att en majoritet vill fortsätta slå?
    Eller kanske mer lättsmält: Jag motionerar och yrkar på att de borgerliga partierna ska bilda en allians.
    Skulle du som moderat verkligen rösta JA till det?
    Alltså, det jag vill säga är att det jag helt tydligt röstade på i senaste fullmäktige var vår majoritetsbudget.
    Det innebär att man inte kan dra några som helst slutsatser om vad jag tycker om era förslag, annat än att jag föredrog de egna förslagen.
    Och vi har givetvis ingenstans föreslagit att det ska smygas med jämförelser.
    Även rent formellt är det mycket tydligt att det var kommunstyrelsens förslag som ställdes mot era oppositionsförslag. Inte att era förslag ställdes för bifall eller avslag.

    Inte kan du väl egentligen själv tro att viljan att göra jämförelser tillgängliga för allmänheten är något som skulle skilja de politiska blocken åt?

    Från mitt perspektiv känns det lite tunnsått med politiska idéer från borgerligt håll när det inte är tyngre frågor som målas upp som särskiljande
    Om jag har rätt är det förstås mest ett problem för er, men jag som oppositionell majoritetspolitiker med visst balansutrymme ser ju ogärna höger eller vänster som en relevant uppdelning – och då blir politiken intressantare om det finns ett större utbud av alternativ.

    • malinpetersson Says:

      Hej Jonas!
      Visst ska man vara saklig, möjligen är jag för rak. När det gäller att vara öppen med resultat så är det endast ett arbetssätt, synd att det ska gå prestige i det, och då tror jag inte prestigen kommer från dig Jonas.

      Att vi politiker skulle motionera i KF om vilka partier som ska samarbeta är verkligen ingen kommunal fråga. Jag försår tyvärr inte sambandet.

      När det gäller politiska idéer så har alliansen gott om idéer allt från det ekonomiska ledarskapet till utvecklingsarbeten för kärnversamheten.
      Malin

  3. Jonas Löhnn Says:

    Med förhoppningen att läsare av bloggen förstår mitt resonemang säger jag ”I rest my case” och avstår från vidare argumentation.
    Det är ju trots allt DIN blogg.
    Ha det!

  4. Bjarne Ritzén Says:

    Bäste Jonas Löhnn.
    Ditt resonemang håller inte och är därför svårt att förstå och acceptera
    Bjarne R

  5. Jonas Löhnn Says:

    Bjarne, jag lär missa dina kommentarer om du inte mejlar dem till mig istället för att lägga dem på en annan politikers blogg.
    Jag tolkar ditt inlägg som att du inte anammar mitt resonemang, men finner inte att du anger något annat skäl för detta annat än vad du personligen anser, så det finns just nu inte mycket jag kan göra åt svårigheterna du upplever.

Kommentera

