Fler aktiva unga!

Ungdomsstyrelsen får pengar via Svenska Spel – pengar som ska gå till ungas aktiviteter. Dessa pengar har de svårt att göra av med, så borde det inte få vara.

Frågar man de unga så säger de att de inte vet om att det finns pengar att söka, de som känner till den möjligheten säger att det är svårt. Dessutom tar det tid och risken är att de unga tappat gnistan innan pengarna kommer. Detta måste vi ändra på!

I Kalmar län har vi startat en ideell förening ”Kumulus” som skulle kunna vara en nod för unga att söka pengar för att de unga ska kunna skapa aktiviter. Om vi kunde få del av ungdomsstyrelsens pengar för att sedan garantera att pengarna just går till aktiviteter så har vi nått långt.

Jag är övertygad om att det finns massor av kraft och idéer hos unga i hela Kalmar län. Om allt detta tas tillvara så kommer de unga få en bra ungdomstid. Det är viktigt. Inte minst när dessa unga blir äldre och funderar på att sätta bo med sin familj. Om de själva trivdes som unga någonstans i Kalmar län så är chansen stor att de kommer tillbaka – och det behöver länet!

Malin

2 svar to “Fler aktiva unga!”

  1. Alexandra Jansson Says:

    Hej Malin,

    Jag arbetar som elevrådstjänsteman här i Kalmar, en slags verksamhetsutvecklare för elevråd och elevkårer, och jag kan intyga att det finns många engagerade ungdomar i Kalmar! Men jag tycker ännu inte att Kalmar kommun har lyckats hitta ett bra sätt att nå ut till dem, åtminstone inte på gymnasiet. Dessutom har man inte från kommunledningens sida, på det sätt som man hanterat t ex alkoholblåsfrågan, givit ett positivt intryck till de ungdomar som faktiskt engagerar sig. Jag har hört många negativa tankar och kommentarer från elevernas/ungdomarnas sida angående möjligheterna som finns. Jag är också ungdom, så jag kan heller inte annat än att hålla med dem, tyvärr. Det handlar inte alltid om att visa uppskattning genom att dela ut pengar till höger och vänster, utan som politiker också visa att man uppskattar den verksamhet som redan finns. Be Anders Andersson om att få låna hans bok ”En mer givande skoltid”, en nyutgiven upplaga från Sveriges Elevråds Centralorganisation, som bland annat beskriver rugbyn i Kalmar. Finare publicitet kan Kalmar inte få.

    Vänliga hälsn Alexandra Jansson

  2. malinpetersson Says:

    Hej Alexandra!
    Tack för dina kommentarer. Jag tror som du att det finns mycket mer att göra kring ungas engagemang och stöd måste inte alltid vara pengar.

    Jag ska be Anders att jag får låna hans bok. Ser fram emot en spännande läsning!

    Malin

Kommentera

