Välkommen till min nya blogg!

Jag heter Malin Petersson och är moderat oppositionsråd i Kalmar kommun. På denna blogg kan du som läsare ta del av mina funderingar om moderat politik inne och utanför Kalmar kommun. Ni är alla varmt välkomna att kommentera mina inlägg och komma med egna tankar och idéer.

4 svar to “Välkommen till min nya blogg!”

  1. Bjarne Ritzén Says:

    Har Du några kommentare till revisionens rapport om kommunens engagemang i Fanerdunprojektet, rapporten säger: ”Vi bedömer att kommunen skött etableringen av Fanerdun på ett så ändamålsenligt och från ekonomisk synvinkel tillfredsställande sätt som varit möjligt. ”

    Mot bakgrunden av att projektet havererat, att polisen stängt byggarbetsplatsen, att de kinesiska arbetarna skall utvisas, att någon aktiv ägare ej finns till projektet samt att uteliggande fordran på ca 100 mkr finns kan detta då vara resultatet av ett ändamålsenligt handlande från kommunens sida?
    Med vänliga hälsningar
    Bjarne Ritzén

  2. malinpetersson Says:

    Hej!
    Hela Fanderun – ärendet är komplicerat. Jag har kommit in i ärendet först nu, eftersom jag tillträdde i januari. Även om jag försökt att sätta mig in i ärendet så är det svårt.

    Revisionsrapporten säger att kommunen formellt har skött Fanderdun etableringen på ett bra sätt.

    När det gäller kineserna som inte har arbetsvisum så faller inte det på kommunen. Däremot är fanerdun fortfarande skyldig kommunen ca 5 mkr plus att de är skyldiga andra företag pengar.

    Det som bl a påverkat kommunen är att under hela Fanerduresan så har mycket tid och kraft lagts på just detta arbete, annat har fått stå tillbaka.

    Malin

  3. Bjarne Ritzén Says:

    Intressant att Du anser att kommunledningen skött Fanerdun-etableringen på ett formelt bra set. Vilken är Din uppfattningen om det totala resultatet av kommunledningens goda arbetsresultat i projektet.
    Vänligen

  4. Bjarne Ritzén Says:

    Malin Petersson.
    Jag har uppmärksammat att Du inte haft möjlighet att besvara frågorna i mina kommentarer om Fanerdun. Jag tolkar detta som ett tecken på att Moderaterna och de rödgröna har en grundmurad gemensam uppfattning att Fanerdunprojektet har hanterats ändamålsenligt och till kommuninnevånarnas bästa.
    Detta torde även gälla Salveaffären eftersom Moderaterna inget hade att säga när en revisor fick en erinran beroende på att denne inte lyckats få kommunledningen att förstå att projektet kostat kommunen minst 20 mkr fram till 2008.
    Johan Persson har på sin blogg försäkrat att Salve inte skall belasta kommunbudgeten från 2009 och framåt. Har Du samma uppfattning?
    Tacksam för svar.
    Vänligen.

Kommentera

